GIPS

Stichting GIPS S&L (Gehandicapten Informatie Project Scholen Spelen en Leren) biedt projecten voor basisscholen onder leiding van gehandicapte vrijwilligers. Het doel is vooroordelen van kinderen over gehandicapten weg te nemen, waardoor de integratie van mensen met een beperking in de maatschappij beter verloopt.


Project GIPSGehandicapte vrijwilligers leren de kinderen spelenderwijs hoe het is om een beperking te hebben. Door persoonlijk contact krijgen de kinderen antwoord op al hun vragen.

Ank heeft MS en heeft als vrijwilliger meegedaan met dit project. Zij vertelt ons hoe dat is verlopen.

 

Wie ben ik?

Eerst zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Ank Gerrits, ik ben 59 jaar, heb sinds 1996 MS en zit sinds oktober 2013 volledig in de WAO. Ik maak gebruik van een elektrische rolstoel, maar kan binnenshuis nog lopen met een elleboogkruk.

 

Van beroep was ik fysiotherapeute en na mijn afkeuring ben ik op zoek gegaan naar vrijwilligerswerk.

Sinds november vorig jaar zit ik bij het GIPS-project. GIPS staat voor: Gehandicapten Informatie Project Scholen. Ik vind het heel leuk om te doen en wil jullie er graag in dit stukje iets over vertellen.

 

Groep 7 en 8

Elke donderdag word ik samen met 4 andere mensen met een handicap, mijn ‘collega’s’, door een busje opgehaald en naar een basisschool gebracht. De handicaps zijn heel verschillend: van slechtziend en slechthorend tot spastisch en epileptisch. Ikzelf heb dus MS.

 

We gaan 2 keer 2 uur naar dezelfde school. Meestal naar groep 8, maar ook wel eens naar groep 7. Soms gaan we naar een school voor bijzonder onderwijs.

 

Met behulp van enkele foto’s wil ik jullie laten zien wat we zoal doen. Deze keer bezoeken we groep 7 en 8 van de OBS Theo Thijssen De Dem in Hoensbroek.

 

De eerste middag

Rijden in een rolstoel

Wij stellen ons aan elkaar voor (de kinderen ook, zij noemen hun naam en leeftijd, net als wij) en wij vertellen wat de bedoeling is van de 2 dagdelen.

 

De kinderen worden in groepjes verdeeld en elk groepje krijgt voor de eerste middag een vaste begeleider.

 

De kinderen kunnen ervaren hoe het is om in een rolstoel te rijden. Ze moeten al rijdend een parcours afleggen.

 

Kinderen lopen geblinddoekt met een blindenstok om te voelen hoe het is als je helemaal niet kunt zien.

Geblinddoekt lopen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elk groepje krijgt een vragenlijst, waarop ze tussendoor vragen moeten beantwoorden. Bijvoorbeeld: welk beroep zou je kunnen uitoefenen als je in een rolstoel zit? Of: waarom wordt de begeleider van iemand die in een rolstoel zit, vaak eerder aangesproken dan de gehandicapte zelf?

Vragenlijst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je je armen niet kunt gebruiken, zou je met je voeten of je mond kunnen schrijven of tekenen:

Met je voeten schrijven

Met je mond schrijven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zonder je armen te gebruiken, kun je op deze manier met iemand dammen:

Dammen met je hoofd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan het einde van de middag vertellen wij kort wat onze handicap is. De bedoeling is dat de kinderen voor de 2e middag voor ieder van ons tenminste 5 vragen op papier zetten over onze handicap. Ik geef de leerkracht dan een aantal spreekbeurtboekjes over MS, zodat de kinderen hier al eens in kunnen kijken.

 

De tweede middag

De tweede week komen de kinderen in groepjes bij ieder van ons langs met hun vragen. De meeste kinderen weten helemaal niets van MS. Heel soms hebben ze een familielid of een kennis die deze ziekte ook heeft en dan weten ze natuurlijk iets meer.

Vragen stellenVragen stellen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan het einde van de 2e middag laten we ze nog een filmpje zien over een hulphond en dat vinden ze prachtig.

 

Ze geven allemaal aan dat ze het heel interessant gevonden hebben en dat ze vooral geleerd hebben dat gehandicapte mensen ook gewoon mensen zijn, net als zijzelf. Respect voor elkaar is heel belangrijk. Dat maakt dit werk ook zo fijn en dankbaar om te doen.

 

De kinderen krijgen allemaal een certificaat uitgereikt door ons, als beloning dat ze zo goed meegedaan hebben en daarna gaat iedereen tevreden naar huis.

 

Meer informatie over de Stichting GIPS?

Wil jij ook dat GIPS S&L voorlichting komt geven op jouw basisschool? 
Bel hen en zij vertellen je er graag meer over. 

 

Stichting GIPS Spelen & Leren
St. Pieterstraat 143
6463 CS Kerkrade

Telefoon:  (045) 531 20 58  

www.gips-sl.nl

 

Geplaatst: 7 mei 2014 - Door: Ank Gerrits 

Omschrijving

Omgaan met een beperkingOnze spreekbeurtboekjes over MS worden ook gebruikt voor het project GIPS: Gehandicapten Informatie Project Scholen. Gehandicapte vrijwilligers (met MS) leren de kinderen spelenderwijs hoe het is om een beperking te hebben.

MSweb.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.