;
skip to Main Content

Zorggids (4): Sporten, eten en spelen

Hieronder tips over eten, bewegen en spelen. Een gezonde levensstijl kan helpen om minder risico te lopen op ziekte. Ook kan een gezonde levensstijl zorgen voor minder psychische problemen. En deze dingen kunnen dan weer zorgen dat de MS rustig blijft. Voor een kind met MS zijn gezonde gewoontes een belangrijk onderdeel om de conditie goed te houden. Als ouder of verzorger kan je helpen om gezonde gewoontes te ontwikkelen voor een kind.

Om je kind je te helpen zo gezond mogelijk te leven kun je de volgende tips gebruiken:

1. Eet zo gevarieerd mogelijk zodat alle voedingsstoffen opgenomen worden. Varieer zoveel mogelijk met fruit, groente, bonen, zaden en noten. Volkoren producten en magere proteïne zorgen ervoor dat je kind alles binnenkrijgt wat nodig is. Dit kan lastig zijn. Een diëtist kan je helpen om een gezond, gevarieerd en een zo lekker mogelijk voedingspatroon aan te nemen.

2. Moedig je kind aan om te bewegen zoveel het kan. Ga samen sporten. Dit kan natuurlijk niet altijd, maar samen oefeningen kan ook. Bijvoorbeeld de oefeningen die je (kind) van de fysiotherapeut of arts krijgt.

3. Ga (samen) zwemmen. Oefeningen in het water doen is goed voor je lijf. In het water zijn ledematen makkelijker te bewegen waardoor je je armen en benen soepel kan houden.

4. Leen of koop (puzzel)boeken. MS kan ervoor zorgen dat het geheugen of logisch nadenken moeilijker is. Door met puzzels en spelletjes te werken kan je op een leuke manier je geheugen blijven trainen.

5. Let op prikkels. Wanneer je (kind) huiswerk maakt, zet dan de televisie of radio uit. Zo kan je goed concentreren op je huiswerk zonder afleiding.

6. Leer de grenzen kennen en neem deze ook serieus. Door het dagboekje (beschreven in deel 1) leer je waar de grenzen van je kind liggen. Als je de grenzen herkent, kan je hierop reageren. Bijvoorbeeld door te stoppen en even een pauze in te plannen.

7. Maak eens een afspraak met de leerkracht van school. Zo kan er besproken worden wat je kind nodig heeft. Waar zou op gelet kunnen worden? Waarmee kan de leerkracht je kind helpen? Vaak is het al genoeg als een leerkracht bewust is van de situatie.

8. Let op het humeur van je kind. Het is normaal als een kind af en toe somber is. Maar als dit te vaak gebeurd kan er meer aan de hand zijn. Is je kind angstig, geïrriteerd of vaak bang? Dan is het goed om dit te bespreken met een arts.

9. Nodig je kind uit om tegen je te praten en om vragen te stellen en geef een schouder om op te huilen. Dit klinkt heel normaal, maar het is goed om extra op te letten of jouw kind dit ook doet. Wanneer er vragen worden gesteld, beantwoord deze dan zo eerlijk mogelijk. Het geeft een kind veiligheid als zij weten dat er iemand klaarstaat.

10. Wanneer je kind ouder wordt, leer dan hoe je kind het beste om kan gaan met de situatie. Het is makkelijker om alles voor je kind te doen. Maar je kind kan veel leren wanneer hij zelf zijn grenzen leert kennen. Hier zullen ze veel van leren voor de toekomst.

Hou in gedachte dat gezonde gewoontes je kind de rest van zijn of haar leven zullen helpen. Jong geleerd is oud gedaan.

Hulpverleners, artsen en ouders kunnen altijd helpen, maar uiteindelijk zal je kind zelf het leven met MS moeten leven.

Door: Jody Mooij
Bron: Healthline.com

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top