;
skip to Main Content

Tien tips om met MS om te gaan

We willen allemaal dat de MS zo rustig mogelijk is. Gelukkig is er een aantal dingen die je zelf kunt doen. Je leest ze in de tien tips hieronder.

Tip 1: Zorg dat je goed eet

Onthouden

Van goed eten krijg je meer energie. Denk dan aan veel fruit en groenten. Ook moet je genoeg drinken: dat is goed voor je darmen.

Tip 2: Blijf bewegen

Probeer elke dag te bewegen, of liefst 5 dagen in de week. Hierdoor voel je je fitter. Het kan je helpen om je energie op peil te houden. Ook je evenwicht kun je trainen. Bewegen helpt bovendien bij klachten als constipatie (niet kunnen poepen), slaapproblemen en problemen met je geheugen. Een fysiotherapeut kan je helpen bij het bewegen.

Tip 3: Blijf je hersenen uitdagen

Als je je hersens traint, is het net als met je lijf: ze blijven langer en beter gezond. Je kunt bijvoorbeeld kruiswoordpuzzels maken, woordspelletjes of geheugenspelletjes doen of lezen. Andere mensen zien helpt ook mee en zo voel je je meteen minder eenzaam.

Tip 4: Pak slaapproblemen aan

Zorg dat je de rust krijgt die je nodig hebt. Slaap is heel belangrijk om je goed te voelen. Zeker met een lichaam dat tegen een ziekte strijdt. Je kunt zelf dingen doen, zoals steeds op ongeveer dezelfde tijd naar bed en weer opstaan. Ook kun je je slaapkamer donker, koel en rustig houden. Verder voor het slapengaan niet te veel te drinken en even ontspannen met bijvoorbeeld een boek.

Tip 5: Praat met je arts over vitamine D innemen

Enkele onderzoeken laten zien dat mensen met hogere vitamine D waardes minder schubs en minder achteruitgang door MS hebben. Het is niet altijd voor iedereen zo: vooral als je nog maar net MS hebt, lijkt het te helpen. Laat in elk geval door de arts kijken of je waardes goed genoeg zijn.

Tip 6: Leer omgaan met depressieve gevoelens

Opvlammingen in de hersenen en de stress om MS te hebben, kunnen allebei depressieve gevoelens oproepen. Dit kan ook een gevoel van vermoeidheid geven. Praten met een therapeut of medicatie kan hierbij helpen.

Tip 7: Stop met roken

Roken is een grote risicofactor bij MS en kan de ziekte verslechteren. Ook meeroken heeft dit effect.

Tip 8: Probeer stress zoveel mogelijk te vermijden

Stress kan MS symptomen uitlokken of verergeren. Je kunt bijvoorbeeld meditatieoefeningen doen. Hoe minder stress, hoe beter. Naast meditatie kun je ook leuke dingen doen. Tijd doorbrengen met je dierbaren, lekker bewegen, lid worden van een club of een leuke hobby vinden.

Tip 9: Pas op met te veel warmte of te veel kou

Sommige mensen met MS zijn gevoelig voor warmte. Hun MS-symptomen worden erger als het (heel) warm is. Soms ontstaan nieuwe klachten, als hun lichaamstemperatuur te veel oploopt. Door de toenemende lichaamstemperatuur kunnen de zenuwen hun signalen minder goed doorgeven.

Je kunt jezelf koel houden door niet te warm te douchen. Blijf ook goed drinken. Daarnaast kun je een  airco of ventilator te gebruiken, een koelvest of koelsjaaltje dragen en uit direct zonlicht blijven.

Probeer juist warm te blijven als de temperatuur buiten rond of onder vriespunt is. Sommige mensen met MS ervaren dán namelijk meer klachten. Denk dan aan spasticiteit, vermoeidheid en andere symptomen.

Tip 10: Maak het jezelf makkelijk

Wanneer je geheugenproblemen ervaart, kan het bijvoorbeeld helpen om dingen op te schrijven. Bij problemen met lopen helpen een stok, een rollator of een rolstoel om je te verplaatsen. Je spaart dan ook energie. Verder kun je nadenken over aanpassingen in huis, doe dit eventueel samen met een ergotherapeut.

Rust regelmatig als je veel last van vermoeidheid hebt. Hoe verder op de dag je komt, hoe minder energie je meestal hebt. En tot slot, als je nog werkt: het is ook goed om te kijken naar aanpassingen op het werk. Denk bijvoorbeeld aan andere werkzaamheden, minder uren werken, mogelijkheid om thuis te werken en een meer toegankelijke werkplek.

Heb jij iets aan deze tien tips? We horen het graag van je, ook als je zelf nog andere tips hebt!

Bron: MSweb

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top